Area 51

Check-out balie, The Mirage
Las Vegas, Nevada
11 juni 2016
11:00 uur

We checken uit bij de receptie, laden de auto vol en pakken de kaart erbij. Destination: Area 51! Hier is een geheime basis gelegen van de US Airforce waar experimenten worden gedaan met UFO’s, aliens, extraterrestrial technologies en wie weet wat nog meer. Als X-Files fan dus een absolute must om naar toe te gaan. Maar omdat de basis geheim is, heb ik de dag ervoor uitgebreid onderzoek gedaan naar hoe er te komen en zo vertrek ik aan een netjes uitgestippelde route.

Vanaf Las Vegas nemen we eerst heel gewoon de I-15. Dat is dé snelweg van en naar Vegas. Al snel verlaten we deze highway en draai ik de US-93 op, die we doorrijden tot Alamo. Alamo is namelijk het laatste punt om te tanken de komende 150 miles. We slaan meteen ook wat water in en off we go. (Overigens zit er bij het tankstation ook een kleine supermarkt, waar al t-shirts met aliens erop worden verkocht, ik ben dus zeker niet de enige die deze toch onderneemt.) Als we bij de splitsing met highway 318 aankomen, is de eerste bezienswaardigheid bereikt: de alien jerkey reseller.

DSC_0006

DSC_0009

Uiteraard moet ik dit ook proberen, dus we kopen een pakje:

IMG_5925

Daanrna vervolgt de reis richting Highway 375, die een aantal jaar geleden is omgedoopt tot Extraterrestrial Highway:

DSC_0018

En duidelijker teken dat we de goede kant op gaan, kan je niet verwachten. Te meer we na een paar mile aan onze rechter hand het Alien Research Centre vinden. Hoewel ik op internet heb gecheck dat het open zou moeten zijn, is dit helaas niet het geval.

DSC_0033

Er zijn meer berichten op het internet over mensen die voor een dichte deur stonden, dus misschien is het helemaal niet voor het publiek toegankelijk? Of gezien de junk achter de loods, misschien is de eigenaar er met een zelfgenouwde vliegende schotel vandoor gegaan..?

DSC_0037

Ik rijd weer verder, tot we met aankomen bij de kruising met Mailbox Road. Hier zou eigenlijk een witgeverfde zwarte brievenbus moeten staan, maar die is nergens te bekennen. Volgens de mythes zou de zwarte brievenbus van de geheime legerbasis zijn. Later lezen we op internet dat de brievenbus die hier altijd stond van een boer in de buurt was. Omdat de brievenbus werd gevandaliseerd door mensen die op zoek waren naar aliens, heeft de beste boer op een gegeven moment twee brievenbussen gekocht; eentje voor zichzelf en de andere voor de aliens. Dat ging een tijdje goed en mensen begonnen spontaan geldbiljetten in de brievenbus voor de aliens te stoppen, tot ook deze brievenbussen in januari 2015 zijn gestolen en de boer alle moed heeft opgegeven. Ik neem aan dat hij nu zijn post ophaalt op het postkantoor of gewoon volledig is gedigitaliseerd.

Als ik Mailbox Road afrijdt kom ik wel een nieuwe bezienswaardigheid tegen waar ik nog niets over had gelezen, de Area 51 throne:

IMG_5912

Ik volg het bordje, rijd Groom Road op zoek naar de geheime basis. Helaas blijkt de geheime basis haar naam alle eer aan te doen: ik vind niets behalve woestijn en Joshua Trees. Ik draai om, rijd terug en probeer het nog een keer. Deze keer rijd ik Mailbox Road verder af, maar ook daar is niets te vinden. Gezien de tijd, naderend onweer, geen mogelijkheid tot bijtanken en de honger besluit ik na anderhalf uur de zoektocht te staken en verder te rijden naar Rachel, waar de diner Little A’Le’Inn is gelegen en waar Alien Burgers worden geserveerd.

DSC_0060

De diner is aan alle kanten volgeplakt met foto’s van ufo sightings en heeft uiteraard een giftshop. Verder is dit geen onheilspellende plek, er zijn geen aliens geland en voor zo ver ik kan zien zijn het ook niet stiekem aliens die deze tent runnen. Maar je weet het nooit, misschien is de ufo die buiten staat wel gewoon echt..!

DSC_0050

Omdat het eerder niet is gelukt de ingang van de geheime basis te vinden, proberen we het nog een keer en nu via het ‘achterdeurtje’. Ik check de directions nog even bij Little A’Le’Inn en dan is het maar een paar kilometer rijden tot we inderdaad bij een afzetting terecht komen:

DSC_0073

Mission accomplished!

Op de terugweg jagen we nog een paar loslopende koeien weg (ik heb deze vakantie volgens mij meer loslopend vee gezien dan in Nepal..) en na een hagelbui (mijn theorie is dus dat het leger er alles aan heeft gedaan, zelfs weer manipulatie, om mij weg te houden..) komen we weer aan bij het Alien Research Centre – dat nu open is! En drie keer raden wat daar wordt onderzocht..

DSC_0107

Nu kan zelfs special agent Scully het niet meer ontkennen: de aliens zijn onder ons! En over agent Scully gesproken: van de dame die het Alien Research Centre beheert vandaag hoor ik dat het veelal X-Files fans zijn die hier komen. Niet zo zeer Star Wars fans, niet zo veel Trekkies, af en toe een verloren toerist die op weg is naar Las Vegas, maar verder wordt de Extraterrestrial Highway – volgens de cijfers met 200 voertuigen per dag de minst bereden snelweg in de hele Verenigde Staten – dus voornamelijk bevolkt door ons X-Files fans 😀

Leave a Reply

