The hots for Hillary

Het is 6.30 am als de wekker gaat. Niet bepaald een fijne tijd om tijdens de vakantie op te staan, maar je moet er wat voor over hebben om Hillary Clinton live te pakken te krijgen. De hele nacht heb ik er alvast van gedroomd in de rij te staan om naar binnen te mogen. Toch zit het me niet helemaal lekker: normaalgesproken staat er naast de aankondiging van een event oon grote RSVP-knop om je aan te melden. Bij de speech in San Diego niet. Ook vind ik het erg raar dat de speech in een restaurant wordt gehouden, waar volgens mij geen honderden mensen naar binnen kunnen. Ik besluit nog even te googlen en ja hoor, ik kom twee artikelen tegen waarin staat dat het gaat om een invitation-only event. Niet zo raar gezien het gaat om een belangrijke speech en je natuurlijk het juiste publiek wilt hebben, dat braaf op de juiste moment lacht, klapt en boe roept (als het om Trump gaat).

Maar! Dan is daar ook nog een geplande speech die zij op dezelfde dag gaat geven in El Centro en daar staat wel een grote RSVP-knop bij! Dat is een kleine vier uur rijden vanaf LA en vervolgens een kleine twee uur naar San Diego (waar we wel al een hotel hebben geboekt voor de komende dagen), dus gesproken in Amerikaanse afstanden is dit amper omrijden. Oftewel: El Centro, here we come!

Tijdens het rijden wordt de speech van Clinton in San Diego live uitgezonden – zelfs op Fox News Radio. CNN noemt het later “Hillary Clinton’s evisceration of Donald Trump“. Ze is fierce, maakt grappen, benoemt haar eigen ervaring en laat Bernie Sanders volledig links liggen. Mijn persoonlijke favoriete quote: “”He says he has foreign policy experience because he ran the Miss Universe pageant in Russia.” Klinkt alsof ze in een goede stemming is en ik vind het al helemaal spannend dat ik haar over een paar uur als het allemaal goed gaat, zelf live ga meemaken.

De TomTom brengt mij naar een groot parkeerterrein in El Centro (aantal inwoners: 43 duizend), waar ik eerst alleen een grote Home Depot kan vinden. Ik draai eigenlijk alweer om, als ik opeens een veel kleiner gebouw zie (een overdekt zaaltje) met ervoor een rij mensen. Op de tweede blik zie ik een paar bekende Hillary campagne borden. Gevonden! Ik parkeer de auto en we sluiten netjes achteraan in de rij. Nog maar een uurtje voordat de deuring volgens de planning open gaan. Echter één klein minpuntje: we staan op een geasfalteerd parkeerterrein, midden op de dag, bij een temperatuur ergens tussen de 40 en 45ºC…

IMG_20160602_143552

Ik ben niet de enige die het ‘warm’ heeft: er vallen zo’n vier mensen flauw. Maar eerlijk is eerlijk, mijn gedachte daarbij is vooral: vier mensen minder in de rij! Want hoewel de rij achter mij met de minuut langer wordt, ziet het gebouw waar we straks allemaal in moeten er met de minuut kleiner uit… Maar ik ben niet van zó ver gekomen, om nu zó dichtbij knock out te gaan. Dus denk ik bij mezelf: keep calm and sweat it out. Wel ik denk met weemoed terug aan de rijen die Ype en ik samen hebben getrotseerd voor Madonna in het koele Amsterdam.

Na een uur begint de rij eindelijk stapvoets te bewegen. Af en toe pak ik zelfs een stukje schaduw mee van onder de paraplu van de meneer voor mij. Maar het duurt lang, erg lang. Pas na een kleine twee uur is de ingang van het gebouw binnen handbereik. Overigens is de held van vandaag Yigal. Hij was van harte welkom elders verkoeling te zoeken, maar wilde ook. Hoewel hij het normaalgesproken bij 20ºC al warm begint te krijgen, staat hij hier strak overeind, kraag omhoog en hoed op. Het maakt niet uit of het 1, 10 of 20ºC te warm is, hij zet zichzelf gewoon om standje ‘Jood in de woestijn’ en wacht rustig af tot er Manna uit de lucht vallen – of dat de airco weer aan gaat.

Goed, een kleine twee uur verder staan we beiden nog overeind en hebben de deur bijna bereikt. Dat begint er een agent te schreeuwen dat de deur vrij moet blijven en er voorlopig niemand meer binnen mag. Ik krijg zo ongeveer een hartverzakking, maar blijf rustig staan. Zo snel geef ik mezelf niet gewonnen. Gelukkig blijkt die enkele minuten later de juiste keuze: er mogen nog een kleine 30 man extra naar binnen! Helaas zegt de man voor mij ietste hard ‘hey’ tegen voorvernoemde politieagent, krijgt van hem een grote mond terug en moet vervolgens zo kort voor de finish de rij verlaten.

Eenmaal binnen is het koel en zit de stemming er goed in. Nu ziet het feit dat dit een kleinschalige bijeenkomst is er opeens een stuk beter uit; ik sta misschien 5 meter van het podium verwijderd. Al snel komen Hillary Clinton, Congressman Juan Vargas en diens dochter het kleine podium op. Vargas introduceerd Hillary Clinton middels bijbelse teksten, want los van het feit dat het eindelijk zo is dat de meest gekwalificeerde persoon for the job eindelijk ook een vrouw is, is hij voor Hillary in verband met zijn geloof wat het allerbelangrijkste voor hem is. Hij haalt Mattheus 25:33 aan waarin wordt gesproken over zorgen voor elkaar en hij zegt dat precies dat is wat Clinton doet: zorgen voor ons. Onder luid gejoebel komt vervolgens Clinton zelf aan het woord.

DSC_0298

De speecht is inhoudelijk vrij gelijk aan de national security speech van die ochtend in San Diego. Met die uitzondering, dat ze gelijk inspeelt op Mattheus 25:33, benadrukt dat zij na presidentkandidaat Bobby Kennedy de eerste is die een bezoek brengt al El Centro en ze gaat uitgebreid in op de positie van immigranten en geeft aan dat het van harte nodig is het Amerikaanse immigratiebeleid te veranderen. El Centro, zoals de naam al doet vermoeden, ligt dicht op de grens bij Mexico (onderweg rijd ik zelfs langs een grenscontrole) en in de rij buiten viel mij al op hoeveel latino’s er zijn en dat er veel Spaans wordt gesproken. Clinton herhaalt de haatzaaierige opmerkingen van Trump en benadrukt hoe idioot die zijn, ze spreekt uit dat zij een president voor íedereen zal zijn en vertelt een anekdote van toen zij nog een jonge meid was en oppaste op de kinderen van de arbeiders die het land op gingen. Ze haalt mooi uit naar Trump’s onervarenheid en bedrukt haar eigen kennis. Voorbeeld: Trump heeft als buitenlandervaring het jureren van de Miss Rusland verkiezing, terwijl zij zelf succesvolle vredesonderhandelingen heeft gevoerd tussen Hamas en Israel. Ze staat er stevig, lacht, kijkt serieus, doet alles uit het hoofd, is goed gearticuleerd en ziet er veel beter en fitter uit dan op tv. Ze heeft geregeld een bijzonder vurige blik in de ogen, die aangeeft dat ze klaar is voor de strijd en er zin in heeft!

DSC_0360

Ze benadrukt ook heel mooi het belang van samenwerking in plaats van isoleren en aan het einde van haar speech – het blijft een Get Out The Vote Event – gaat ze in op het belang van alle supporters. Maar het benadrukken van samenwerking staat ook in schril contrast met de egocentrische macho houding van Trump. Ze zegt dat als zij onze President mag worden (let op de formulering: niet als ik president wordt, maar als ik jullie president mag worden), wil dat iedereen voor zichzelf en elkaar laat zien dat we in de tradiditie staan van de founding fathers of this country en elkaar helpen en daarmee even sterk en vastberaden zijn als altijd. Naar mijn idee een bijzonder mooie counterpunch naar de herhaalde opmerkingen van Trump dat Amerika in het slop zit en eruit gehaald moet worden. Eigenlijk zegt ze hiermee namelijk: nee, we zitten niet in het slop en wat ongehoord om dat van dit mooie land te zeggen!

DSC_0445Ze besluit met een oproep om op 7 juni te gaan stemmen op ‘ons’, want zo komen ‘we’ krachtig uit de voorverkiezingen en kunnen aan (ik parafraseer wederom even) goed opgewarmt aan de echte strijd beginnen. En dan een uitsmijter die naar mijn idee de spijker op zijn kop raakt (ook wat betreft Europa): “It is not just about good leadership, it is about good citizenship.”

DSC_0426 (1)

(Voor wie de hele speech wil zien, klik hier.)

Leave a Reply

