Bill in Billings

Vandaag was het dan zo ver: Bill Clinton kwam naar ons toe! Of eigenlijk: wij waren alvast naar Billings, Montana gekomen nadat was aangekondigd dat hij hier vandaag zou zijn. Maar het optreden van Bill was pas om 19.30 uur, dus daarvoor was er genoeg tijd om de was te doen. Gewapend met een berg aan kwartjes en in stijl op slippers, ga ik de wasmachines te lijf:

IMG_20160520_095915Nadat alles nog dezelfde grote heeft als ervoor, is het tijd voor een uitstapje naar Little Bighorn Battlefield. Dat ligt ongeveer een uurtje rijden van Billings vandaan en dit uurtje gebruiken we om onze favoriete radiostations in te stellen. Eerlijk waar: de radiozenders hier zijn zeer vermakelijk. Zo bestaat de top 3 uit het befaamde Fox News (je moet de vijand toch een beetje in de gaten houden), Catholic Channel (gepresenteerd door twee Dominicaanse priesters) en Y2Kountry. Zo leer ik op de heenweg van de katholieke radio de top 5 Holy Trinity heresies – en hoe het dan eigenlijk zit. Zo is punt 5 dat God inderdaad geen geslacht heeft, maar je hem met ‘hem’ en ‘father’  moet aanspreken en niet moet proberen geëmancipeerd te doen door er ‘her’ of iets ongeslachtelijks van te maken; “God knew what he was doing.”

Little Bighorn Battlefield is de plek waar in 1876 een grote slachting plaatsvond tussen het Amerikaanse 7th Cavalry onder leiding van de befaamde George Armstrong Custer tegen de LakotaNorthern Cheyenne and Arapaho (Indianen stammen) vochten. De overwinning ging naar Indianen en Custor legde het loodje. Dit was wel de enige grote slag die de Indianen wonnen in de Sioux War, dit eindigde in de afname van grote gebieden die hen eerder waren toebedeeld, zodat daar naar goud gezocht kon worden. De Indianen die het overleefden, werden beperkt tot enkele kleine stukken reservaat. Dit ben ik allemaal te weten gekomen met dank aan het museum ter plaatse. Zeker een aanrader om een beetje het gevoel van het Wilde Weste op gang te helpen, nu we immers in dat gebied verkeren.

DSC_0169

En toen was het eindelijk zo ver! Op weg naar St. James middle school waar President Bill Clinton (ja, eenmaal President mag je deze titel de rest van je leven dragen), komt spreken. De aankondiging op de website van Hillary zei niet meer dan datum, tijd en locatie en gezien het op een middelbare school wordt gehouden vraag ik me nog even af of er wel genoeg mensen op af komen. Maar als we aankomen op het tijdstip dat de deuren opengaan, staat er al een lange rij. Tussen deze rij manoeuvreren allerlei vrijwilligers om je te overtuigen hun petitie te tekenen. Smart! Iedereen die hier heen komt zal immers wel enigszins politiek geëngageerd zijn. En als er iemand langskomt die wiet wil legaliseren, voel ik me helemaal thuis.

De locatie vanavond is de gymzaal, die niet helemaal vol is, maar wel zijn best doet. Ik raak in gesprek met Nic, een elfjarig inwoner van Billings. Blijkbaar ben ik nog niet genoeg ingeburgerd, want zodra ik mijn mond open doe vraagt hij of ik uit het VK kom, of Duitsland of in een laatste wanhoopspoging misschien wel uit Spanje. Helaas zeggen zowel Amsterdam als Nederland hem niets, maar ik lijk op Alice uit Wonderland, dus dat maakt een hoop goed. Hij vertelt dat hij zijn moeder die op Trump wil stemmen probeert te overtuigen dit niet te doen en zijn hele familie hier mee naar toe heeft gesleept. Ter stimulering geef ik hem een van mijn Hillary-buttons, waar hij dolgelukkig mee is.

Na een uur wachten, betreedt Bill Clinton dan onder luid gejuich het podium. Hij bedankt zich allereerst voor het warme welkom en dan bij alle partijprominenten die deze avond mogelijk hebben gemaakt. Dan steekt hij van wal en neemt in een uur het hele programma van Hillary Clinton met ons door. Hij maakt mooie analogieën zoals dat we in deze tijden van angst en gebrek aan vertrouwen in elkaar geen muren moeten bouwen, maar bruggen. Hij verteld over de successen die Hillary Clinton in het verleden heeft gehad als het gaat om samenwerking met Republikeinen te bewerkstelligen. Dat het idee van Hillary is om een goed deel van je studieschuld kwijtgescholden te krijgen door de overheid, door één of twee jaar sociale dienstplicht te doen. Sommigen punten klinken ook wel zeer bekend in de oren (blijkbaar toch een kleine sprong van mijn eigen Democraten 66 naar de Democrats), zoals betaalbaar onderwijs voor iedereen, dat ambacht in ere hersteld moet worden en we af moeten van een onderwijsstelsel waarin kinderen van jongs af aan constant aan allerlei examens onderworpen worden. Uiteraard doet hij dit om zijn befaamde charmante wijze en alles uit het hoofd. Geregeld wordt tussendoor hard gejuicht. En hoewel dit de beste selfie is van mij met President Clinton, heb ik hem aan het einde van de avond wel de hand geschud!

DSC_0246

Leave a Reply

