Bizon-der Yellowstone

Vandaag begon de grote verkenning van het Yellowstone National Park. Het eerste nationale park van de VS en opgericht in 1872 om de natuur te beschermen tegen de aanleg van het spoor. Het is een kleine 9000 km2 groot, dus alles in één dag lukt zeker niet. En al helemaal niet met mijn start: nog geen vijf minuten nadat ik het park ben binnen gereden bedenk ik mij dat het misschien wel een goed idee is, gezien al het loslopend wild, om dit avontuur met een volle tank aan te gaan.. Rechtsomkeert dus. Maar niet getreurd, er zijn er meer zoals ik en direct naast de ingang ligt het eerste tankstation (hier in het dorpje voor het park, West Yellowstone, zijn er overigens een heleboel).

Tien minuten later: poging twee. Geeft mij meteen de gelegenheid even bij de entree te poseren:

DSC_1068

 

 

En nog geen vijf minuten later is de eerste bizon gespot. Hij ligt een beetje naast de weg te chillen, ongehinderd door de duizenden bezoekers die het park elke dag in- en uitrijden. Maar deze ontmoeting is niets in vergelijking met wat er aan het einde van de dag op ons staat te wachten: we belanden middenin een hele kudde. De bizons zwemmen, rollen op de grond, springen in het rond (de kalfjes dan) en ja hoor: blokkeren ongegeneerd de weg. Ik denk terug aan Nepal zo’n anderhalf jaar geleden. Misschien hoort overstekend wild voortaan wel gewoon bij een geslaagde vakantie. Sowieso kan ik vast verklappen: vandaag was een bizonder dagje!

DSC_0062.jpg

Maar behalve bizons zijn er in het park ook elanden (uit ervaring weet ik inmiddels dat die het heel lekker als hamburger doen!):

DSC_0024.jpg

En niet te vergeten: wilde ganzen.

DSC_1085

Als deze beesten lopen trouwens heel relaxt het hele park door en trekken zich helemaal niets aan van de bezoekers. Zie hier een foto van een parkeerplaats bij één van de sites:

DSC_0047

Het hele park is trouwens ingericht op de auto. Er loopt een grote highway door het park, met veel aangelegde stopplekken om dieren te spotten en foto’s te maken. Bij de meer bijzondere bezienswaardigheden is steeds een parkeerplaats aangelegd en zijn er geregeld toiletten te vinden. Je zou misschien denken dat je dan het hele park in file doorrijdt, maar niets is minder waar. Onderweg en bij de minder grote plekken zijn er vaak maar een handjevol mensen. Alleen bij Old Faithful (wereldberoemde geyser) zijn er opeens niet één, maar vijf parkeerterreinen en een hele kudde hotels. Old Faithful staat erom bekend niet alleen per eruptie (“spouting”) zo’n 30.000 liter in de lucht te spuiten, maar ook dat hij dit op gezette tijden doet. Namelijk elke anderhalf uur (+/- 10 minuten).

DSC_1282

Maar nog veel indrukwekkender dan Old Faithful vind ik zelf de vulkanische bronnen. Het Yellowstone park is één grote vulkaankrater die nog actief is en zo zijn er in het hele park allemaal hot spots te vinden. Deze hot spots komen niet alleen, maar zijn steeds stukken waar er een stuk of vijf bij elkaar zijn. Het borrelt, rookt en stinkt naar zwavel dus ik heb steeds een beetje het gevoel alsof ik door verschillende heksenketels waar van alles in gebrouwen wordt doorloop.

DSC_0045

Leave a Reply

